På denna sida kan ni läsa om vår verksamhet. Här läggs ut löpande information och bilder på verksamheten. Detta är en informativ sida där man inte kan göra några kommentarer. Undrar ni något så mejla oss gärna.



fredag 13 april 2018

Vecka 15

Veckorna bara springer iväg och man undrar hur vi ska hinna allt vi vill innan sommaren är här.

Inom matematik har vi denna veckan fokuserat på talets grannar. Vilka tal bor grannar med varandra?
Vi har även läst lite mattesagor i klassen. Barnen fick fundera ut lösningarna och ge ett utförligt svar.

Vi arbetar med temat Yrke och nu fick barnen arbeta parvis och bli specialister på olika yrken. På ASL lektionen skrev den blå gruppen om sina yrken. Vilken arbetsplats, vilka arbetsredskap och vilka arbetsuppgifter har de olika yrkena. Det är kul att höra hur barnen resonerar kring våra olika yrken i samhället. Vi pratade om vilka olika yrken det fanns på skolan och när vi frågade vem som hade som arbetsuppgift att bestämma på skolan så svarade många barn VAKTMÄSTAREN! Ja det är ju inte helt fel, eller...
Nästa vecka fortsätter vi arbeta med yrke då vi ännu inte känner oss riktigt klara med detta område.

I onsdags åkte vi till Expressteatern inne i stan och tittade på föreställningen Pladask. Här fick vi följa med på ett härligt undervattensäventyr. med mycket skratt. När vi kom tillbaka till skolan reflekterade vi över vad vi sett och teaterns innehåll. Barnen ritade bilder från föreställningen och vi skrev en gemensam sammanfattning. Majoriteten av barnen tyckte det var en bra och fängslande teater men några tyckte inte att den var tillräckligt spännande. 


Idag fredag mötes vi av en överraskning i klassrummet, ett brev hängde på anslagstavlan och var adresserat till förskoleklass B. Det var ett brev från jätten Jalle och älvan Tindra. De berättade att de skulle ordna ett dunderkalas och bjuda in lite vänner till Djupa skogen. Vi fick lite få ledtrådar om varje gäst men sen gav Jalle och Tindra oss i uppdrag att själva fantisera ihop och rita hur vi tror att gästerna ser ut. Barnen delades in i par och skulle tillsammans rita en figur, det krävs gott samarbete för att kunna rita EN figur tillsammans. 
Men visst blev dem fina!







Vi har lagt mycket tid på att prata om hur vi vill ha det i samlingsringen. Det är inte alltid man respekterar och visar hänsyn när någon annan pratar eller när läraren berättar något. Vi lärare börjar känna oss tjatiga och vi vill verkligen inte vara detta. Därför fråga vi barnen om de hade tips på hur vi ska lösa samlingssituationerna. 
Deras förslag för att de skulle klara av att sitta lugnt i samlingsringen och kunna koncentrera sig var följande:
1. Rörelse innan skoldagen startar.
2. Fri pratstund innan lugna stunden.
3. Någon form av belöning. 

Vi tyckte barnens förslag var bra och har redan satt igång med rörelse innan skolstart. Alla går ut och springer ett varv runt förskolan och sen kör vi lite rörelse innan vi åter igen går in i klassrummet för att starta dagen. Önskemål om fri pratstund har vi infört och den är tidsbestämd så när klockan ringer ska det bli tyst och lugna stunden kan börja. Det där med belöning får vi fundera på lite :-).

Lite nya leksaker har vi fått till den fri leken. 



Vi önskar er alla en trevlig helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.