Denna veckan har vi repeterat de bokstäver som vi arbetat med förra terminen. För att göra det lite roligare och möjligtvis enklare att komma ihåg hur en bokstav ser ut så fick barnen nu parvis måla hur de tycker att bokstaven ser ut eller hur de skulle förklara att den ser ut.
Det som fångat många barns intresse denna veckan är våra kaplastavar. Det har krävt stor koncentration och gott samarbete, barnen har konstruerat många HÖGA byggnader.
För att fortsätta repetera bokstäver så valde vi att skriva ordlistor på alla de bokstäver vi arbetat med tidigare. Skrivglädjen är stor och barnen ljudar fram ord för fullt. Titta gärna i deras ASL-böcker som hänger i klassrummet. När man var färdig med att skriva ord gick man till nästa station där man skulle bygga bokstäver av plus-plus eller kaplastavar.
I fredags startade vi ett nytt temaarbete som utgår ifrån en Saga om jätten Jalle och älvan Tindra som ska anordna ett kalas. Här får barnen både träna sin matematiska förmåga och utveckla sin språkmedvetenhet. Det var ett långt inledande pass som inte riktigt passade barnen som fick lite mycket myror i byxorna. Men vi kan kanske även skylla på att det var fredag.
Vi avslutade med att barnen parvis med hjälp av sin fantasi skulle rita figurerna som var bjudna till Jalle och Tindras kalas. Barnen fick bara ledtrådar tex att den ska ha 7 ben eller den har rött krulligt hår, sen var det upp till deras egna fantasi. Detta arbetet gick super och vi konstaterade tillsammans att detta arbete fick oss att träna 3 saker.
- vi tränade oss på att rita
- Vi tränade oss på att samarbeta
- Vi fick träna upp vår fantasi
Nu laddar vi för en ny vecka!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.