Här är en sammanfattning av mötets punkter.
- Hur det är att vara 6 år, man är både stor och liten. Känslolivet åker berg och dalbana.
- Lgr11, förskoleklass har nu fått ett eget kapitel i skolans läroplan. Här lyfter man fram 7 förmågor.
- Arbetsmetoder vi arbetar med inom svenskan
Bornholmsmodellen är en metod som stimulerar barnens språkliga medvetenhet. Vi arbetar med lyssnande och koncentration, rim och ramsor. Vi jobbar också med meningar och ord, stavelser och att urskilja fonem.
Bokstavsboken där vi presenterar bokstäverna och tränar på att forma dem på rätt sätt.
Vi har högläsning varje dag. Det är väldigt viktigt att läsa för barnen, då stimuleras deras intresse för läsning och de övar koncentrationen.
För att få barnen att få läsförståelse så arbetar vi med något som heter Läsfixarna. Detta är en metod som vi presenterar och börjar jobba med i förskoleklassen och följer sedan barnen upp genom åren i skolan.
- I matematik arbetar vi med förberedande matematik, begrepp, konkreta övningar, problemlösning i grupp, räknesagor bl.a.
- Idrotten har vi i halvklass tillsammans med förskoleklass A. Barnen ska ha med sig ombyte och handduk de dagar dem har idrott.
- Klassen behöver ha en representant till skolrådet och här anmälde sig Sally (Adrians mamma).
- Det kom upp önskemål om kontaktlista till andra föräldrar i klassen. Det sitter nu en lista ute i kapprummet där ni kan skriva upp de kontaktuppgifter som ni vill ge ut.
- Inga kalasinbjudningar får delas ut i skolan om inte alla barn i klassen är inbjudna.
- Inga leksaker får tas med hemifrån. fotbollar är okej.
- Det är bra om barnen har med sig en frukt varje dag.
Tack för ett bra möte.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.